Aktywna tablica
W roku 2022 nasza szkoła otrzymała dofinansowanie na zakup sprzętu komputerowego, pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii wykorzystujących TIK w ramach Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych „Aktywna tablica” na lata 2020-2024.
W trzech salach lekcyjnych zostały zamontowane interaktywne monitory dotykowe wraz z laptopami, na których zainstalowano programy terapeutyczne, a ich głównym celem jest wspomaganie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Podsumowanie Programu Aktywna Tablica
W roku szkolnym 2022/2023 nasza szkoła wzięła udział w programie rządowym „Aktywna Tablica” na lata 2020-2024 z zakresu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej dla szkół kształcących uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W ramach programu zakupiono sprzęt i oprogramowanie, które wykorzystano do jego realizacji.
Zostały zrealizowane następujące kroki:
- Powołanie koordynatora i zespołu samokształceniowego.
- Nawiązanie Międzyszkolnej Sieci Współpracy Nauczycieli, w ramach której odbyły się 3 spotkaniach: w Szkole Podstawowej nr 4 w Bełchatowie, Szkole Podstawowej nr 5 w Bełchatowie oraz Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 9 w Bełchatowie.
- Odbyły się spotkania koordynatora z zespołami samokształceniowymi, które dały możliwość wymiany doświadczeń wśród nauczycieli, dyskusje na tematy sposobów realizacji konkretnych zadań i celów.
- Wykorzystanie technologii TIK, podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych we wszystkich oddziałach szkoły średnio 5 godzin w tygodniu oraz odnotowanie wpisem w dziennikach lekcyjnych.
- Dzielenie się pomysłami wykorzystania TIK na zajęciach oraz dobrymi praktykami.
- Przeprowadzono 2 lekcje otwarte z wykorzystaniem TIK w nauczaniu dla nauczycieli z sieci współpracy oraz uczestniczono w 4 otwartych lekcjach w ramach międzyszkolnej sieci współpracy.
Udział nauczycieli w szkoleniach online / webinarach.
Efekty programu nauczyciele ocenili bardzo dobrze. Do najważniejszych zalet wynikających z wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach według nauczycieli można zaliczyć:
- uatrakcyjnienie zajęć,
- większe zaangażowanie uczniów w pracę na zajęciach,
- wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli,
- aktywizacja, indywidualizacja pracy z uczniem,
- większa aktywność z SPE,
- oferta edukacyjna szkoły stała się bardziej atrakcyjniejsza,
- pojawiły się pomysły na innowacje w oparciu o TIK.
Zakończenie udziału w programie nie zakończy pracy z narzędziami TIK. Osiągnięte efekty zmobilizowały nauczycieli do dalszej pracy nad doskonaleniem działań w zakresie wykorzystania TIK w szkole. Nauczyciele jednogłośnie stwierdzili, że będą częściej wykorzystywać bazy materiałów znajdujących się w Internecie i wypracowywać we własnym gronie.