Lp.  | Zadania  | Formy realizacji  | Współpraca  | 
|---|
1  | Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów  | wywiady z wychowawcami, rodzicami, nauczycielami, logopedą, kuratorem sądowym, pracownikami socjalnymi, asystentami rodzin; rozmowy z uczniami i rodzicami/prawnymi opiekunami; analiza dokumentacji ucznia-orzeczeń i opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej; zapoznanie nauczycieli z opiniami i orzeczeniami uczniów; czuwanie nad respektowaniem zaleceń poradni psychologiczno–pedagogicznej; prowadzenie obserwacji uczniów; konsultowanie się w sprawach indywidualnych z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną; rozmowy z nauczycielami i wychowawcami. 
  | - wychowawcy klas,
 - rodzice,
 - pracownicy MOPS,
 - kuratorzy sądowi,
 
  | 
2  | Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.  | rozpoznawanie sytuacji wychowawczej w szkole, wywiady/rozmowy z wychowawcami, rodzicami, nauczycielami, 
 obserwacja uczniów, badanie socjometryczne na wniosek wychowawcy, przygotowanie i opracowanie ankiet badających sytuację wychowawczą, sytuację rodzinną i problemy w nauce uczniów, analiza nieobecności, rozmowy z uczniami wagarującymi i ich rodzicami, upomnienia dla rodziców uczniów nierealizujących obowiązku szkolnego, współpraca z kuratorami Sądu Rejonowego oraz z funkcjonariuszami Komendy Powiatowej Policji w Bełchatowie, kierowanie pism do Sądu Rejonowego z prośbą o interwencję wobec uczniów wagarujących, 
 rozmowy profilaktyczno–ostrzegawcze z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze, badanie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole – ankieta. 
  | - pracownicy MOPS,
 - kuratorzy sądowi,
 - policja.
 
  | 
3  | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.  | analiza opinii uczniów, typowanie uczniów do różnych form pomocy psychologiczno–pedagogicznej, udział w pracach zespołów ds. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, prowadzenie konsultacji dla uczniów i rodziców dotyczących przezwyciężania niepowodzeń szkolnych, indywidualne zajęcia z uczniem (wg potrzeb), prowadzenie elementów doradztwa zawodowego, prowadzenie tablicy informacyjnej, współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc dziecku i rodzinie, organizacja pomocy materialnej i rzeczowej dla uczniów. 
  | - wychowawcy klas
 - nauczyciele przedmiotów,
 
  | 
4  | Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży.  | prowadzenie indywidualnych konsultacji dla rodziców i uczniów dotyczących rodzajów środków uzależniających, objawów eksperymentowania ze środkami uzależniającymi oraz rodzajów testów wykrywających narkotyki, organizacja Forum Dyskusyjnego dla Rodziców, udzielanie rodzicom informacji w zakresie pomocy dziecku z problemami emocjonalnymi, organizacja konkursów z zakresu profilaktyki, przygotowanie uczniów do konkursów pozaszkolnych, realizacja programu własnego „Maciejka” realizacja kampanii informacyjno–edukacyjnej pod patronatem sanepidu „Dopalaczom mówimy STOP- wybieramy zdrowie” przygotowanie okazjonalnych wystaw edukacyjno–informacyjnych z zakresu profilaktyki (np. Światowy dzień rzucania palenia, Światowy Dzień Walki z AIDS itp.) współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc dziecku i rodzinie. 
  | Straż miejska, Policja, PPP, PCPR  | 
5  | Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w   środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.  | prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, udzielanie wskazówek, pomocy i wsparcia w celu eliminowania niepożądanych zachowań, informowanie uczniów o sposobach eliminowania napięć psychicznych, kierowanie uczniów i ich rodziców na konsultacje psychologiczne celem uzyskania fachowej pomocy, nawiązanie bieżącego kontaktu z rodzicami uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym w celu poznania sytuacji rodzinnej (struktura rodziny, postawy rodzicielskie, pozycja dziecka w domu, klimat rodzinny) i podjęcie działań naprawczych, udzielanie pomocy w rozwiązaniu konfliktów rówieśniczych i rodzinnych. zachęcanie do aktywnych form wypoczynku oraz udziału w rozmaitych zajęciach pozalekcyjnych, prowadzenie zajęć integracyjnych w klasach, zachęcanie do uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych, organizacja prelekcji z funkcjonariuszami Straży miejskiej i Policji. 
  | Straż Miejska, Policja, PPP  | 
6  | Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.  | prowadzenie konsultacji/porad dla uczniów/rodziców/nauczycieli, organizacja i prowadzenie zajęć/warsztatów dotyczących rozwiązywania sytuacji konfliktowych/kryzysowych, upowszechnianie wiedzy na temat mediacji rówieśniczych udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów w rodzinie, 
  |   | 
7  | Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.  | udzielanie informacji o instytucjach wspierających szkołę w zakresie rozpoznawania i rozwijania uzdolnień uczniów, zachęcanie nauczycieli do indywidualizacji pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi, uświadamianie rodzicom konieczności uwzględniania predyspozycji, zainteresowań i możliwości dziecka przy wyborze szkoły średniej i rozwoju osobistego. 
  | PPP, OHP   | 
8  | Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup   wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.  | opracowanie i udostępnienie materiałów wspomagających dla nauczycieli dot. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzenie, organizowanie warsztatów/porad/konsultacji, pomoc w interpretowaniu zaleceń do pracy z uczniem zawartych w opiniach i orzeczeniach kierowanie uczniów na zajęcia pozalekcyjne w ramach pomocy psychologiczno–pedagogicznej na podstawie zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach 
  | PPP  |