Lp. | Zadania | Formy realizacji | Współpraca |
1 | Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów | - wywiady z wychowawcami, rodzicami, nauczycielami, logopedą, kuratorem sądowym, pracownikami socjalnymi, asystentami rodzin,
- rozmowy z uczniami i rodzicami/prawnymi opiekunami,
- analiza dokumentacji ucznia-orzeczeń i opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- zapoznanie nauczycieli z opiniami i orzeczeniami uczniów,
- czuwanie nad respektowaniem zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej
- prowadzenie obserwacji uczniów; konsultowanie się w sprawach indywidualnych z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- rozmowy z nauczycielami i wychowawcami.
| -wychowawcy klas, -rodzice, -pracownicy MOPS, -kuratorzy sądowi, |
2 | Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów. | - rozpoznawanie sytuacji wychowawczej w szkole,
- wywiady/rozmowy z wychowawcami, rodzicami, nauczycielami,
- obserwacja uczniów,
- badanie socjometryczne na wniosek wychowawcy,
- przygotowanie i opracowanie ankiet badających sytuację wychowawczą, sytuację rodzinną i problemy w nauce uczniów,
- analiza nieobecności- rozmowy z uczniami wagarującymi i ich rodzicami,
- upomnienia dla rodziców uczniów nierealizujących obowiązku szkolnego,
- współpraca z kuratorami Sądu Rejonowego oraz z funkcjonariuszami Komendy Powiatowej Policji w Bełchatowie,
- kierowanie pism do Sądu Rejonowego z prośbą o interwencję wobec uczniów wagarujących,
- rozmowy profilaktyczno – ostrzegawcze z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze,
- badanie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole – ankieta.
| -pracownicy MOPS, -kuratorzy sądowi, -policja, |
3 | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb. | - analiza opinii uczniów,
- typowanie uczniów do różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- udział w pracach zespołów ds. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- prowadzenie konsultacji dla uczniów i rodziców dotyczących przezwyciężania niepowodzeń szkolnych,
- indywidualne zajęcia z uczniem (wg potrzeb),
- prowadzenie elementów doradztwa zawodowego, prowadzenie tablicy informacyjnej,
- współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc dziecku i rodzinie,
- organizacja pomocy materialnej i rzeczowej dla uczniów.
| - wychowawcy klas -nauczyciele przedmiotów, |
4 | Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży. | - prowadzenie indywidualnych konsultacji dla rodziców i uczniów dotyczących rodzajów środków uzależniających, objawów eksperymentowania ze środkami uzależniającymi oraz rodzajów testów wykrywających narkotyki,
- organizacja Forum Dyskusyjnego dla Rodziców,
- udzielanie rodzicom informacji w zakresie pomocy dziecku z problemami emocjonalnymi,
- organizacja konkursów z zakresu profilaktyki,
- przygotowanie uczniów do konkursów pozaszkolnych,
- realizacja programu własnego „Maciejka”
- realizacja kampanii informacyjno – edukacyjnej pod patronatem sanepidu „Dopalaczom mówimy STOP- wybieramy zdrowie”
- przygotowanie okazjonalnych wystaw edukacyjno – informacyjnych z zakresu profilaktyki (np. Światowy dzień rzucania palenia, Światowy Dzień Walki z AIDS itp.)
- współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc dziecku i rodzinie.
| Straż miejska Policja PPP PCPR |
5 | Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów. | - prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, udzielanie wskazówek, pomocy i wsparcia w celu eliminowania niepożądanych zachowań,
- informowanie uczniów o sposobach eliminowania napięć psychicznych,
- kierowanie uczniów i ich rodziców na konsultacje psychologiczne celem uzyskania fachowej pomocy,
- nawiązanie bieżącego kontaktu z rodzicami uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym w celu poznania sytuacji rodzinnej (struktura rodziny, postawy rodzicielskie, pozycja dziecka w domu, klimat rodzinny) i podjęcie działań naprawczych,
- udzielanie pomocy w rozwiązaniu konfliktów rówieśniczych i rodzinnych.
- zachęcanie do aktywnych form wypoczynku oraz udziału
w rozmaitych zajęciach pozalekcyjnych, - prowadzenie zajęć integracyjnych w klasach, zachęcanie do uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych,
- organizacja prelekcji z funkcjonariuszami Straży miejskiej i Policji.
| -Straż Miejska, - Policja, - PPP |
6 | Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych. | - prowadzenie konsultacji/porad dla uczniów/rodziców/nauczycieli,
- organizacja i prowadzenie zajęć/warsztatów dotyczących rozwiązywania sytuacji konfliktowych/kryzysowych,
- upowszechnianie wiedzy na temat mediacji rówieśniczych
- udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów w rodzinie,
- udzielanie porad dotyczących radzenia sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi.
| |
7 | Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów. | - udzielanie informacji o instytucjach wspierających szkołę w zakresie rozpoznawania i rozwijania uzdolnień uczniów,
- zachęcanie nauczycieli do indywidualizacji pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi,
- uświadamianie rodzicom konieczności uwzględniania predyspozycji, zainteresowań i możliwości dziecka przy wyborze szkoły średniej i rozwoju osobistego.
| PPP OHP |
8 | Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. | - opracowanie i udostępnienie materiałów wspomagających dla nauczycieli dot. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- prowadzenie, organizowanie warsztatów/porad/konsultacji,
- pomoc w interpretowaniu zaleceń do pracy z uczniem zawartych
w opiniach i orzeczeniach - kierowanie uczniów na zajęcia pozalekcyjne w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej na podstawie zaleceń zawartych
w opiniach i orzeczeniach
| PPP |