Lp. | Zadania | Formy realizacji | Współpraca |
---|
1 | Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów | wywiady z wychowawcami, rodzicami, nauczycielami, logopedą, kuratorem sądowym, pracownikami socjalnymi, asystentami rodzin, rozmowy z uczniami i rodzicami/prawnymi opiekunami, analiza dokumentacji ucznia-orzeczeń i opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, zapoznanie nauczycieli z opiniami i orzeczeniami uczniów, czuwanie nad respektowaniem zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej prowadzenie obserwacji uczniów; konsultowanie się w sprawach indywidualnych z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, rozmowy z nauczycielami i wychowawcami.
| -wychowawcy klas, -rodzice, -pracownicy MOPS, -kuratorzy sądowi, |
2 | Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów. | rozpoznawanie sytuacji wychowawczej w szkole, wywiady/rozmowy z wychowawcami, rodzicami, nauczycielami,
obserwacja uczniów, badanie socjometryczne na wniosek wychowawcy, przygotowanie i opracowanie ankiet badających sytuację wychowawczą, sytuację rodzinną i problemy w nauce uczniów, analiza nieobecności- rozmowy z uczniami wagarującymi i ich rodzicami, upomnienia dla rodziców uczniów nierealizujących obowiązku szkolnego, współpraca z kuratorami Sądu Rejonowego oraz z funkcjonariuszami Komendy Powiatowej Policji w Bełchatowie, kierowanie pism do Sądu Rejonowego z prośbą o interwencję wobec uczniów wagarujących,
rozmowy profilaktyczno – ostrzegawcze z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze, badanie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole – ankieta.
| -pracownicy MOPS, -kuratorzy sądowi, -policja, |
3 | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb. | analiza opinii uczniów, typowanie uczniów do różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, udział w pracach zespołów ds. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, prowadzenie konsultacji dla uczniów i rodziców dotyczących przezwyciężania niepowodzeń szkolnych, indywidualne zajęcia z uczniem (wg potrzeb), prowadzenie elementów doradztwa zawodowego, prowadzenie tablicy informacyjnej, współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc dziecku i rodzinie, organizacja pomocy materialnej i rzeczowej dla uczniów.
| - wychowawcy klas -nauczyciele przedmiotów, |
4 | Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży. | prowadzenie indywidualnych konsultacji dla rodziców i uczniów dotyczących rodzajów środków uzależniających, objawów eksperymentowania ze środkami uzależniającymi oraz rodzajów testów wykrywających narkotyki, organizacja Forum Dyskusyjnego dla Rodziców, udzielanie rodzicom informacji w zakresie pomocy dziecku z problemami emocjonalnymi, organizacja konkursów z zakresu profilaktyki, przygotowanie uczniów do konkursów pozaszkolnych, realizacja programu własnego „Maciejka” realizacja kampanii informacyjno – edukacyjnej pod patronatem sanepidu „Dopalaczom mówimy STOP- wybieramy zdrowie” przygotowanie okazjonalnych wystaw edukacyjno – informacyjnych z zakresu profilaktyki (np. Światowy dzień rzucania palenia, Światowy Dzień Walki z AIDS itp.) współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc dziecku i rodzinie.
| Straż miejska, Policja, PPP, PCPR |
5 | Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów. | prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, udzielanie wskazówek, pomocy i wsparcia w celu eliminowania niepożądanych zachowań, informowanie uczniów o sposobach eliminowania napięć psychicznych, kierowanie uczniów i ich rodziców na konsultacje psychologiczne celem uzyskania fachowej pomocy, nawiązanie bieżącego kontaktu z rodzicami uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym w celu poznania sytuacji rodzinnej (struktura rodziny, postawy rodzicielskie, pozycja dziecka w domu, klimat rodzinny) i podjęcie działań naprawczych, udzielanie pomocy w rozwiązaniu konfliktów rówieśniczych i rodzinnych. zachęcanie do aktywnych form wypoczynku oraz udziału w rozmaitych zajęciach pozalekcyjnych, prowadzenie zajęć integracyjnych w klasach, zachęcanie do uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych, organizacja prelekcji z funkcjonariuszami Straży miejskiej i Policji.
| -Straż Miejska,- Policja,- PPP |
6 | Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych. | prowadzenie konsultacji/porad dla uczniów/rodziców/nauczycieli, organizacja i prowadzenie zajęć/warsztatów dotyczących rozwiązywania sytuacji konfliktowych/kryzysowych, upowszechnianie wiedzy na temat mediacji rówieśniczych udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów w rodzinie,
| |
7 | Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów. | udzielanie informacji o instytucjach wspierających szkołę w zakresie rozpoznawania i rozwijania uzdolnień uczniów, zachęcanie nauczycieli do indywidualizacji pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi, uświadamianie rodzicom konieczności uwzględniania predyspozycji, zainteresowań i możliwości dziecka przy wyborze szkoły średniej i rozwoju osobistego.
| PPP OHP |
8 | Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. | opracowanie i udostępnienie materiałów wspomagających dla nauczycieli dot. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzenie, organizowanie warsztatów/porad/konsultacji, pomoc w interpretowaniu zaleceń do pracy z uczniem zawartych w opiniach i orzeczeniach kierowanie uczniów na zajęcia pozalekcyjne w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej na podstawie zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach
| PPP |