Plan pracy pedagoga szkolnego
Plan pracy pedagoga szkolnego
w roku szkolnym 2020/2021
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 9 w Bełchatowie
Lp. | Zadania | Formy realizacji | Współpraca |
1 | Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów
|
o rozmowy z uczniami i rodzicami/prawnymi opiekunami, o analiza dokumentacji ucznia-orzeczeń i opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, o zapoznanie nauczycieli z opiniami i orzeczeniami uczniów, o czuwanie nad respektowaniem zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej o prowadzenie obserwacji uczniów; konsultowanie się w sprawach indywidualnych z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, o rozmowy z nauczycielami i wychowawcami.
| -wychowawcy klas, |
2 | Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów. |
o wywiady/rozmowy z wychowawcami, rodzicami, nauczycielami,
o współpraca z kuratorami Sądu Rejonowego oraz o kierowanie pism do Sądu Rejonowego z prośbą o interwencję wobec uczniów wagarujących,
| -pracownicy MOPS, |
3 | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
|
| - wychowawcy klas |
4 | Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży. |
| Straż miejska Policja PPP PCPR |
5 | Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów. | o prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, udzielanie wskazówek, pomocy i wsparcia w celu eliminowania niepożądanych zachowań, o informowanie uczniów o sposobach eliminowania napięć psychicznych, o kierowanie uczniów i ich rodziców na konsultacje psychologiczne celem uzyskania fachowej pomocy, o nawiązanie bieżącego kontaktu z rodzicami uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym w celu poznania sytuacji rodzinnej (struktura rodziny, postawy rodzicielskie, pozycja dziecka w domu, klimat rodzinny) i podjęcie działań naprawczych, o udzielanie pomocy w rozwiązaniu konfliktów rówieśniczych o zachęcanie do aktywnych form wypoczynku oraz udziału o prowadzenie zajęć integracyjnych w klasach, zachęcanie do uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych, o organizacja prelekcji z funkcjonariuszami Straży miejskiej i Policji, o organizacja Forum Dyskusyjnego dla Rodziców. | -Straż Miejska, - Policja, - PPP |
6 | Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych. |
o udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów w rodzinie,
|
|
7 | Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów. |
| PPP
OHP
|
8 | Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
| PPP |
Przewidywane efekty podjętych działań:
- Uczeń wie, gdzie należy szukać pomocy w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
- Ma świadomość konieczności niesienia pomocy zwłaszcza słabszym, odróżnia dobro od zła.
- Przewiduje zagrożenia wynikające z określonych zachowań.
- Dba o swoje zdrowie, chętnie uczestniczy w zajęciach związanych z promocją zdrowia.
- Ma świadomość szkodliwości używek dla zdrowia.
- Potrafi radzić sobie ze stresem, kontrolować własne stany emocjonalne.
- Zna swoje prawa i obowiązki.
- Przeciwdziała agresji i przemocy, potrafi dokonywać słusznych wyborów i właściwych decyzji.
- Potrafi nazwać i rozróżniać swoje uczucia.
- Radzi sobie w pokonywaniu trudności w nauce- wsparty przez nauczycieli i rodziców
- Wie jakie są prawdziwe wartości w życiu człowieka i ma poczucie własnej wartości,
- Próbuje bezkonfliktowo rozwiązywać problemy i rozumie potrzebę szukania pomocy.
- Wie w jakich sytuacjach wykazać się asertywnością.